R107 - zupełnie nowy SL
Już ponad pięćdziesiąt lat temu, w kwietniu 1971 roku, Mercedes-Benz otworzył nowy rozdział fascynującej księgi rodziny SL. Był to 350 SL - pierwszy SL z silnikiem V8 i pierwszy model z serii, który nosił skrót „R” jak „roadster”. Nowy projekt, otwarty, dwumiejscowy samochód z całkowicie chowanym dachem z tkaniny i zdejmowanym twardym dachem. Mercedes w tej konfiguracji był nie tylko sportowym, ale również luksusowym pojazdem. Doskonale łączył w sobie osiągi z komfortem podróżowania.
R107 jest godnym uzupełnieniem i rozwinięciem wspaniałej rodziny SL. Model produkowany był od 1971 do 1989 roku. W tym czasie regularnie unowocześniany, dzięki liftingom i nowym silnikom włączanym do gamy. Z wyjątkiem Klasy G żaden inny Mercedes-Benz nie był produkowany dłużej. Technicznie rzecz biorąc, wprowadzony ponad 50 lat temu Mercedes-Benz 350 SL, miał niewiele wspólnego ze swoim bezpośrednim poprzednikiem spod znaku SL, czyli W113 „Pagoda”. Projektanci nawiązali znacznie bliższy kontakt z ówcześnie popularnymi modelami „Stroke/8”. Innowacje techniczne zastosowane w otwartym samochodzie sportowym obejmowały udoskonalone nadwozie o zwiększonym bezpieczeństwie, zbiornik paliwa zainstalowany nad tylną osią, aby chronić go w przypadku kolizji, wysokowytrzymałą stal w słupkach A i ramie przedniej szyby, a także we wnętrzu.
Z nową, czteroramienną, bezpieczną kierownicą, wyściełanymi powierzchniami i odkształcalnymi elementami, wnętrze zyskiwało bezpieczeństwo bierne. Od marca 1980 roku ten SL był wyposażony w system ABS, a od stycznia 1982 roku w poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów.
Po debiucie modelu 350 SL Mercedes-Benz kontynuował poszerzanie gamy tej serii modeli. W 1973 roku na rynkach europejskich pojawił się model 450 SL o mocy 225 KM, również z ośmiocylindrowym silnikiem, który początkowo od jesieni 1971 roku był zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej. W 1974 roku pojawiła się sześciocylindrowa wersja 280 SL o mocy 185 KM. W wyniku liftingu w 1980 roku 380 SL z mocą 218 KM zastąpił 350 SL, a 500 SL o mocy 240 KM zajął pozycję topowego modelu w miejsce 450-tki. W ramach gruntownego odświeżenia dostosowano między innymi wnętrza samochodów do standardów limuzyn Klasy S z serii 126. Ponadto inżynierowie zmodernizowali wiele elementów technicznych, takich jak skrzynia biegów.
Produkcja serii modelowej R107 zakończyła się w sierpniu 1989 roku, po ponad 18 latach. W tym okresie fabryka w Sindelfingen wyprodukowała łącznie 237 287 samochodów. Dziś są poszukiwanymi klasykami. R107 to przede wszystkim połączenie luksusu i sportowego charakteru, które fascynuje entuzjastów motoryzacji. Jest na tyle wiekowy, aby spełniać rolę klasyka w kolekcji czy garażu, i na tyle nowoczesny by bezproblemowo dawać przyjemność z jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażerom.
Mercedes-Benz SL z serii modelowej R107 (1971 do 1989):
- nadwozie ciągle rozwijane pod kątem bezpieczeństwa
- rama/podłoga z arkuszy blachy o różnej grubości, co pozwala na pochłanianie energii z uderzenia podczas zgniatania
- zabezpieczenie przed dachowaniem: słupki A o wysokiej wytrzymałości i rama przedniej szyby z wklejonym szkłem
- zbiornik paliwa w obszarze chronionym przed uderzeniem (nad tylną osią)
- specjalne kanały powietrzne w drzwiach zapewniające mniejsze zabrudzenie szyb bocznych i lusterek zewnętrznych
- szerokopasmowe tylne światła odporne na zabrudzenia
- pierwsza generacja SL z silnikiem V8 (350 SL i 450 SL, 1971)
- bezstykowy zapłon tranzystorowy, Bosch K-Jetronic, hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego (1975)
- pierwszy SL z katalizatorem (1985)
- sugestywne oznaczenie modelu 300 SL zostało wznowione (1985)
- podstawa luksusowych coupé klasy SLC z serii modelowej C107