EQ - czyli historia pojazdów elektryznych.

EQ to marka pojazdów elektrycznych produkowanych pod znakiem trójramiennej gwiazdy. Pojazdy te są projektowane w oparciu o najnowsze osiągnięcia w zakresie elekromobilności, a bezpośrednie porównania z wcześniejszymi indywidualnymi eksperymentami może być trudne. Niemniej jednak - a może właśnie z tego powodu - spojrzenie w przeszłość otwiera wiele fascynujących historii. Jedna taka historia rozgrywa się w 1990 roku.

W maju 1990 roku na targach w Hanowerze Mercedes-Benz przedstawił model 190 (W 201) przerobiony na napęd elektryczny. Elektryczne 190 stało się mobilnym laboratorium i było używane do testowania różnych konfiguracji napędów i systemów akumulatorowych takich jak baterie sodowo-niklowe i sodowo-siarkowe. Jednak temperatura pracy obu układów była zbyt wysoka - wynosiła około 300 stopni Celsjusza.

 

Pierwsze rozwiązania

Blisko rok później, w marcu 1991 roku na Targach Genewie Mercedes-Benz pokazał w pełni rozwinięty pięciomiejscowy pojazd ze sprawdzonymi funkcjami bezpieczeństwa na bazie modelu 190. Każde z tylnych kół samochodu zaprezentowanego w Genewie było napędzane własnym silnikiem prądu stałego o mocy 22 KM każdy, co przekładało się na całkowitą moc 44 KM. Źródłem energii był akumulator sodowo-chlorkowo-niklowy, a masa elektrycznego Mercedsa 190 w porównaniu do seryjnie produkowanego wariantu spalinowego była większa o zaledwie 200 kilogramów. Już wtedy na pokładzie pojazdu został zamontowany też system, który odzyskiwał energię podczas hamowania.

 

100 0000 km w rok!

Mercedesy 190 napędzane energią elektryczną zostały również sprawdzone podczas codziennej eksploatacji. 10 egzemplarzy W 201 zostało przekazanych w 1992 na bałtycką wyspę Rugia, gdzie została stworzona specjalna infrastruktura - stacje ładowania wykorzystujące kolektory słoneczne. Podczas testów, które trwały do 1996 roku, pojazdy nie sprawiały prawie żadnych problemów i wykonywały swoją pracę niezawodnie. Jeden z egzemplarzy „190-ki” był szczególnie intensywnie eksploatowany przez tamtejszych taksówkarzy i osiągnął rekordowy przebieg około 100 000 kilometrów w ciągu jednego roku!

 

Zdobyte doświadczenie przez ekspertów w latach 90. przyczyniło się do rozwoju elektromobilności , a z zebranej wiedzy do dziś korzystają inżynierowie ze Stuttgartu przy opracowywaniu dzisiejszych pojazdów hybrydowych i elektrycznych Mercedes-Benz EQ.

Back to the list of articles

Recommended entries: