Najbardziej niezwykła aukcja dekady i zaskakujące wyniki
Może dziwić Was fakt, że piszemy o aukcji samochodów klasycznych, która odbywała się za oceanem. Tymczasem sprzedaże podczas takich właśnie aukcji, organizowanych przez największe domy aukcyjne na świecie, po odpowiedniej interpretacji, dają świetny ogląd na to, co dzieje się na rynku kolekcjonerskim. Oczywiście trendy jakie jesteśmy w stanie wyczytać docierają do naszego kraju nawet z kilkuletnim opóźnieniem, jednak warto przyglądać się kondycji rynków zagranicznych i wyciągać z tego wnioski.
Historia kolekcji
Od 1967 roku Rudi Klein, znana postać w świecie kolekcjonerów w USA, po cichu gromadził niezwykłą kolekcję skarbów motoryzacyjnych na skromnym złomowisku w południowym Los Angeles. Znany ze swojego wybrednego gustu i pasji do rzadkich oraz wyjątkowych samochodów, Klein dobrze strzegł swojej tajemnicy. W niektórych kręgach kolekcjonerów krążyły jedynie plotki o istnieniu kolekcji.
Aukcja "Złomowisko"
RM Sotheby's w październiku 2024 zaprezentował listę licytowanych przedmiotów na aukcji „The Junkyard” (pol. złomowisko), wprowadzając na rynek niezwykłą kolekcję rzadkich samochodów, części i pamiątek motoryzacyjnych Pana Kleina. Wydarzenie to, jest rzadkim spojrzeniem na świat prawdziwego kolekcjonera i oferowało możliwość nabycia znaczących egzemplarzy, które od dawna uważano za zaginione lub zniszczone, wraz z bogactwem części samochodowych i innych skarbów - prawdziwych elementów historii motoryzacji, teraz odnalezionych.
Mercedes-Benz 300 SL „Alloy” Gullwing
Pierwszym egzemplarzem, na który zwróciły się oczy wszystkich, nie tylko licytujących, jest Mercedes-Benz 300 SL „Alloy” Gullwing. Jest to 26. z 29 wyprodukowanych egzemplarzy 300 SL z aluminiową karoserią i jedyny oryginalnie wykończony w kolorze czarnym. Za jaką kwotę został sprzedany? Mimo licytowania bez ustalonej ceny minimalnej i szacowanej przed aukcją wartości od 4,5 - 6 milionów dolarów, samochód sprzedany został za oszałamiającą kwotę 9,355,000 USD. Znawców nie zdziwi to ponieważ ten egzemplarz przy przebiegu 73 387 kilometrów odnotowanym w momencie katalogowania, pozostaje bezapelacyjnie, spektakularnie oryginalny!
Patrick Ernzen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s
Mercedes-Benz 500 K 'Caracciola' Special Coupe by Sindelfingen
Kolejnym wartym uwagi egzemplarzem licytowanym na aukcji złomowiska jest Mercedes-Benz 500 K 'Caracciola' Special Coupe by Sindelfingen. W połowie lat 30. Caracciola był gwiazdą zespołu „Srebrnych strzał” Mercedesa. Nic więc dziwnego, że zbudowano dla niego samochód na najdoskonalszym podwoziu i z silnikiem z doładowaniem. Podobno projekt tego egzemplarza został specjalnie dostosowany do Caraccioli, stąd nieco wyższa, ale mimo to dobrze wyważona linia dachu i przednia szyba, dostosowana do wzrostu kierowcy. Nadwozie znajdowało się na końcu niemożliwie długiej maski, a błotniki nie były obciążone niewygodnymi oponami zapasowymi. Zamiast tego koło zapasowe wisiało z tyłu, na końcu odważnych chromowanych linii, które płynęły przez krzywiznę pokrywy bagażnika.
Egzemplarz ten wylicytowany został za 4,130,000 USD.
Patrick Ernzen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s
Mercedes-Benz 300 SL Roadster
Trzecim przykładem wybranym z aukcji “The Junkyard” jest 300 SL Roadster, jeden z zaledwie 30 fabrycznie wyposażonych w rzadkie i bardzo pożądane felgi Rudge.
Ten 300 SL został ukończony we wrześniu 1957 roku i dostarczony nabywcy z Kitzingen w Niemczech. Egzemplarz Mercedes-Benz 300 SL Roadster zachowuje pasujące do siebie numery silnika, nadwozia oraz tylnej i przedniej osi. Skrzynia biegów o numerze 7500205 wydaje się być w pewnym momencie wymieniona. Koła Rudge posiadają pasujące kody dat, co potwierdza autentyczność samochodu. Obecny odczyt licznika kilometrów wynoszący 17 873 kilometrów może reprezentować oryginalny przebieg, biorąc pod uwagę, jak długo samochód był przechowywany w kolekcji Złomowiska.
Oryginalność i zgodność jego podzespołów zaowocowały ceną sprzedaży na poziomie 1,187,500 USD.
Patrick Ernzen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s
Mercedes-Benz 370 S Mannheim Sport Cabriolet
Za pół miliona dolarów wylicytowany został kolejny eksponat. Z plików historii wiadomo, że Klein Sport Cabriolet został zarejestrowany w 1954 roku na Ernsta Vogla z Zell am See w Austrii. Co ważne, samochód jest przedstawiony w nieodrestaurowanym, ale solidnym i kompletnym stanie. Następnym znanym faktem jest, że Sport Cabriolet został nabyty od Barbary O'Shaughnessy ze Swansboro w Karolinie Północnej w listopadzie 1972 roku przez dr Paula Dallasa „DP” Coopera, jednego z pierwszych entuzjastów w Holgate w stanie Ohio. Wydaje się, że został przynajmniej częściowo odrestaurowany w jego posiadaniu, ponieważ w aktach znajdują się faktury za tapicerkę z 1977 roku. Ostatecznie odziedziczył go jego syn, Donnie A. Cooper, od którego Rudi Klein kupił go w 1982 roku. Egzemplarz ten wylicytowany został za 500,000 USD.
Patrick Ernzen ©2024 Courtesy of RM Sotheby’s
Podsumowanie
Tak właśnie prezentują się cztery najdroższe egzemplarze Mercedes-Benz z aukcji RM Sotheby's. Co je łączy? Oczywiście dwa pierwsze niesamowita historia potwierdzona dokumentacją, a dwa kolejne niesamowita oryginalność.