Niezwykła historia W 196 R
Niesamowity egzemplarz W 196 R, przekazany torowi Indianapolis Motor Speedway przez fabrykę Mercedes-Benz w 1965 roku, został wystawiony na specjalnie przygotowanej dla niego aukcji, która odbyła się w muzeum Mercedes-Benz. To właśnie ten okaz prowadzony był przez dwóch najlepszych kierowców wyścigowych: Juana Manuela Fangio oraz Sir Stirlinga Mossa.
Jeden z najbardziej znaczących historycznie samochodów wyścigowych na świecie, Mercedes-Benz W 196 R Formuły 1 z 1954 roku „Stromlinienrennwagen”, numer podwozia 00009/54, jest częścią wyjątkowej kolekcji 11 samochodów z Muzeum Indianapolis Motor Speedway.
Nad ekspertyzą producenta dotyczącą oryginalności i autentyczności pojazdu pracowali eksperci z Mercedes-Benz Classic Center w Fellbach i własnego archiwum firmy.

Silver Arrow w sprzedaży to rzadkość
Niewiele historycznych samochodów wyścigowych wywołuje tak silne emocje jak słynne Mercedesy-Benz „Silver Arrows”, które zdominowały wyścigi Grand Prix w okresie bezpośrednio przedwojennym i powojennym. Podziwiano je za zaawansowaną technologię i spektakularną prędkość. Model W 196 R został opracowany, aby spełnić nowe przepisy „do 2,5 litra”, które obowiązywały od 1954 roku. Jest to jeden z czterech znanych, kompletnych egzemplarzy wyposażonych w wykwintne nadwozie Stromlinienwagen z zamkniętym błotnikiem, zbudowane fabrycznie. Jest to również Pierwszy model W 196 R z nadwoziem Streamliner, jaki kiedykolwiek trafił do prywatnej sprzedaży.

Przełomowa technika W 196 R
W 196 R ma ośmiocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2494 centymetrów sześciennych.
Silnik, zaprojektowany wokół złożonego wału korbowego z łożyskami tocznymi Hirtha, składał się zasadniczo z dwóch czterocylindrowych silników pracujących razem, z dwoma wałkami rozrządu dla każdego wlotu i wydechu. Ten klejnot został wyposażony w elementy wyścigowe, takie jak podwójny zapłon i smarowanie z suchą miską olejową, a także rewolucyjny desmodromiczny układ rozrządu, zamiast standardowych sprężyn zaworowych. Dodatkiem do tego zestawu był wysokociśnieniowy wtrysk paliwa Bosch, który gwarantował niezawodną i płynną pracę silnika. Jednostka była w stanie wytworzyć 213 kW, czyli 290 KM!

Nadzwyczajne, aerodynamiczne nadwozie
Ponieważ nowa formuła wytycznych z 1954 roku stawiała niewiele ograniczeń dla nadwozia, Mercedes-Benz doszedł do wniosku, że opływowe, aerodynamiczne nadwozie z zamkniętymi kołami zoptymalizuje samochód na szybkich trasach, podczas gdy nadwozie z otwartymi kołami będzie idealne na bardziej krętych torach. Oznaczenie fabryczne nadwozia z zamkniętymi kołami brzmiało Stromlinie, czyli Streamline, a dziś te samochody są również znane jako Streamliner lub Stromlinienwagen (samochód opływowy). Dzięki tak mocnym specyfikacjom mechanicznym i opływowemu, lekkiemu nadwoziu, W 196 R mógł przekroczyć 186 mil na godzinę, co czyniło go jednym z najszybszych samochodów Grand Prix, jakie kiedykolwiek zbudowano.
Cena jaką osiągnął ten egzemplarz podczas aukcji to: 51 155 000 EUR