Poradnik zakupowy. Mercedes-Benz W113.

W przypadku samochodów klasycznych bardzo często ilość wyprodukowanych egzemplarzy stanowi ważną składową rzutującą na wartość pojazdu. Pagoda stanowi wyjątek, ponieważ najcenniejsze są egzemplarze serii 280, następnie 230 a dopiero na końcu najrzadsze 250. Wielokrotnie podczas spotkań branżowych oraz rozmów kuluarowych podnosiliśmy ten temat i nikt nie potrafi udzielić jasnej odpowiedzi, dlaczego rynek ukształtował się w ten sposób. Z mojego, technicznego punktu widzenia żaden z tych silników nie jest bardziej awaryjny, obarczony wadą produkcyjną. Każdy będzie  dawał dużą przyjemność z jazdy. Świętym Graalem wyznawców religii Pagody jest wersja 280, z manualną 5-biegową skrzynią dostarczaną przez firmę ZF i dyferencjałem o ograniczonym poślizgu, natomiast najtańszą będzie wersja „California Coupe” , czyli samochód bez miękkiego, składanego dachu.

Przed rozpoczęciem poszukiwań należy zadać sobie pytanie: czy auto ma być do jazdy czy stanowić stabilną lokatę kapitału? Ma pełnić funkcje użytkowe czy wystawiennicze? Przystępując do oceny wybranego egzemplarza warto kilka elementów, które będą miały ogromny wpływ na wartość pojazdu oraz mogą w istotny sposób kształtować negocjacje ostatecznej ceny zakupu.

 

Rozkodowanie tabliczki konfiguracyjnej

Tabliczka znajduje się przy krawędzi lewego błotnika, w komorze silnika. Znajdziemy tu numer nadwozia oraz informacje związane z kolorem lakieru. Odnalezienie w sieci palety kolorów dostępnych w okresie produkcji nie przysporzy większych problemów. Kod lakieru składa się z trzech cyfr oraz litery. Cyfry odpowiadają za barwę, a litera oznacza dostawcę receptury. Pagodę można było zamówić w jednym z 47 kolorów. Z tej tabliczki odczytamy czy auto powinno posiadać automatyczną (12) czy manualną (10) skrzynię biegów. Trzy lub cztery ostatnie cyfry powinny znajdować się na elementach karoserii.

 

obraz1.jpg

 

Pagoda zalicza się do tych Mercedes-Benz, których elementy blacharskie były przypisane do pojazdu. „Matching numbers”, czyli dopasowanie numerów części podwozia do nadwozia oraz silnika, skrzyni biegów i tylnego mostu podnosi wartość pojazdu. Świadczy bowiem o ich oryginalności. Zgodność świadczy o braku historii wypadkowej auta oraz o dbałości przy wykonywaniu napraw mechanicznych.

Które elementy powinny być numerowane?

Poza numerami, które są dość oczywiste jak silnik, skrzynia biegów oraz dyferencjał, oznaczeń powinniśmy szukać na masce, pokrywie dachu miękkiego, na dachu twardym, podporze skrzyni biegów. Są to 3 lub 4 cyfry stanowiące końcówkę numery nadwozia. Numer, który obecnie uznajemy za VIN samochodu to w przypadku Pagody numer podwozia, który znajduje się na górnej części prawej podłużnicy.

 

obraz2.jpg

 

Weryfikacja nadwozia pojazdu

Pragnę zaznaczyć, że w całym tekście odnoszę się do fabrycznego stanu pojazdu. To, co również warte podkreślenia to fakt, że obecne standardy renowacji w pewnych aspektach poprawiają nawet stan fabryczny. Pisząc ten artykuł nie widzę zasadności w tworzeniu tekst,  który ma oceniać standard prac renowacyjnych, ma pomóc w ocenie czy auto jest oryginalne i jak liczne ślady wcześniejszych napraw zapisały się w stanie samochodu. Stan powłoki lakierniczej, w tak leciwym pojeździe ,nie jest najważniejszym aspektem. Dużo ważniejszy jest stan blacharski, czyli ilość korozji.

Najłatwiej ocenić to poprzez badanie szczelin pomiędzy elementami karoserii. Powinny być równe na całej swojej długości oraz równe pomiędzy sąsiadującymi elementami. Korozji należy szukać:

- pod uszczelkami szyb,
- mocowaniach słupka „A” do progu,
- w podłodze pod nogami kierowcy oraz pasażera przy łączeniu z progiem,
- w tylnych częściach nadkoli,
- na osi tylnej na łączeniu z podłogą bagażnika,
- we wnękach reflektorów,
- w rynienkach przedziału dachu miękkiego,
- za wzmocnieniem poprzecznym pod tylną półką.

Elementy blacharskie powinny być zgrzewane. Jeśli Pagoda nie była wielokrotnie malowana, to z łatwością powinniśmy dostrzec zaznaczone punkty.

Remont blacharski pojazdu jest kosztowny, wiąże się z koniecznością demontażu bardzo wielu składowych auta. Elementy chromowane samochodu po upływie tak długiego czasu użytkowania z pewnością utraciły blask. Prawdopodobnie będziemy się musieli nastawić na konieczność ich naprawy. Dla przykładu, charakterystyczną cechą W113 są niewielkie „noski” przy ramkach reflektorów przednich. Ich brak może świadczyć o wcześniejszej naprawie. Dlaczego o tym piszę? By podkreślić, jak złożony jest proces wyboru odpowiedniego samochodu. Poza tym renowacja „chromów” jest kosztowna, a każde uszkodzenie mechaniczne lub korozja będą stanowić dodatkowy koszt. Ocena kompletności elementów chromowanych jest bardzo istotna, ponieważ pewnych części  nie można dokupić jako nowe. Jedyną alternatywą pozostaje poszukiwanie elementów używanych – jest to czasochłonne. Warto powierzyć ten proces specjalistom z Legends.

 

event-184_1-1.jpg

 

Układ napędowy

Ocena stanu układu napędowego to jeden z głównych elementów, na których się skupiamy przy badaniu stanu technicznego samochodów dla naszych klientów. To proces wymagający wiedzy i doświadczenia, którego z chęcią podejmujemy się w Państwa imieniu.

W każdej z wersji silnikowych zastosowano 6-sekcyjne pompy wtryskowe. Zimny rozruch wspomagany jest dodatkowym wtryskiwaczem p. Pagoda, po rozruchu, powinna utrzymać podniesione obroty biegu jałowego, a po rozgrzaniu obroty powinny spaść do wartości około 650-700 RMP. Reakcja na gaz powinna być szybka i silnik powinien płynnie, bez przerw generować moc.

Stan pompy wtryskowej znacząco wpływa na pracę silnika. Warto sprawdzić czy ruch śruby dawkującej ilość powietrza dodatkowego wpływa na zmianę obrotów silnika. Jest to istotny wyznacznik poprawności dawkowania paliwa. Podczas oceny spodu pojazdu należy zwrócić uwagę czy w tylnej części pojazdu znajduje się oryginalna pompa paliwa. Ze względu na swą specyficzną budowę jest obecnie elementem niedostępnym. Działanie skrzyni biegów oraz tylnego mostu weryfikujemy w standardowy sposób. Ciekawostką jest fakt, że tylny most jest „łamany” – posiada centralną sprężynę, a prace związane z jego uszczelnieniem będą trudniejsze niż w przypadku klasycznego rozwiązania. Silnik, pompa wtryskowa, skrzynia biegów, dyferencjał powinny posiadać czytelne oznaczenia.

 

Zawieszenie pojazdu i układ kierowniczy

Te elementy również należy zweryfikować w standardowy sposób, głównie pod kątem występowania luzów i zużycia. Jednak nie należy ich traktować jako szczególnie istotnych czy wykluczających samochód z zakupu. Obecnie na rynku jest szeroka gama części pozwalających przywrócić zawieszenie do pełnej sprawności.

 

dscf8385_1.jpg

 

Wnętrze pojazdu

Aby zweryfikować zgodność koloru wnętrza pojazdu należy zajrzeć do karty danych (Datenkarte). Bardzo często sprzedawcy nie posiadają tego dokumentu. Stanowi to problem przy zakupie, ponieważ wydanie duplikatu jest dość kosztowne i odbywa się na zasadach Mercedes-Benz DRT (jedynie właściciel pojazdu może wystąpić o wydanie dokumentu).

Warto zaznaczyć, że kod nie odnosi się bezpośrednio do koloru tapicerki – jest w nim zapisany również kolor wykładziny podłogowej oraz dachu. Oryginalne materiały znacznie odbiegają swoją jakością od tych, z którymi spotykamy się obecnie.

Tapicerka była dostępna w dwóch wariantach MB-Tex: syntetycznym i skórzanym. Poszycie syntetyczne zawierają kody zaczynające się od cyfry 1; tapicerkę skórzaną oznaczają kody zaczynają się od cyfry 2. Najistotniejszym aspektem jest weryfikacja kompletności wnętrza. Każdy brakujący element będzie stanowił dodatkowy koszt związany z uzupełnieniem braku. Oczywiście w serwisie Legends, w ramach renowacji pojazdów, podejmujemy się każdego, najbardziej wymagającego zlecenia.

 

obraz3.png

 

Podsumowując

Rozważając chęć zakupu ponad 50-letniego pojazdu powinniśmy skupić się na ocenie jego kompletności i zgodności z konfiguracją fabryczną. Musimy mieć na uwadze, że zaraz po zakupie, bądź w niedalekiej przyszłości, auto będzie musiało przejść szereg prac. W jakim celu? Aby powrócić je do pełnej sprawności i idealnego wyglądu. Kluczowym aspektem jest stan blacharski, w tym przypadku opisywanej Pagody, oraz kompletność części specyficznych dla tego typoszeregu – których nie można dokupić. Należy zwrócić szczególną uwagę na numery silnika skrzyni biegów oraz elementów karoserii.

Reszta pojazdu przekazanego do Legends, po procesie naprawy, będzie cieszyła właściciela przez długie lata. W Legends Duda-Cars świadczymy usługi handlowe związane z zakupem aut do renowacji, jak i gotowych klasycznych Mercedes-Benz. Zachęcamy do konsultacji i chętnie pomożemy w wyborze idealnej „bazy” do stworzenia swojego auta marzeń. 

Powrót do listy artykułów

Polecane wpisy: