Historia najpiękniejszego wyścigu świata

Najważniejszymi momentami w 130-letniej historii sportów motorowych Mercedes-Benz były edycje Mille Miglia z 1931 i 1955 roku. Podczas piątego Mille Miglia 12 i 13 kwietnia 1931 roku Rudolf Caracciola odniósł zaskakujące zwycięstwo w Mercedesie-Benz SSKL. Z kolei w 1955 roku Stirling Moss i jego pilot Denis Jenkinson wygrali Mille Miglia, przebywając jego trasę w najkrótszym czasie, jaki kiedykolwiek osiągnięto w wyścigu!

 

 

Geneza wyścigu Mille Miglia

Mille Miglia, to po włosku po prostu „tysiąc mil". Powiecie, że pętla pomiędzy Rzymem a Brescią nie jest tej długości? Jednak wówczas chodziło o milę rzymską, czyli równowartość dzisiejszych 1478,5 metrów. Na trasę pierwszego rajdu wybrano drogę w kształcie „ósemki” z Brescii do Rzymu i z powrotem. Trasa ta miała długość około 1600 km, co odpowiada około 1000 milom rzymskim.

Podobnie jak każdy mit, pochodzenie 1000 Miglia jest otoczone aurą tajemnicy. Spośród wielu rekonstrukcji tego, jak rozpoczęła się niezwykła epicka przygoda najpiękniejszego wyścigu na świecie, najbardziej znana i najbardziej wiarygodna wersja pochodzi ze wspomnień jednego z założycieli inicjatywy: Giovanniego Canestriniego.

Wiele źródeł opowiada o wydarzeniu, które rozpaliło iskrę 1000 Miglia. Canestrini opisał początki w książce „Mille Miglia” z 1967 roku, później wątek ten został podjęty przez Giovannino Lurani w jego książce „La Storia delle Mille Miglia” z 1979 roku.

Jednym z celów 1000 Miglia jest pokazanie, że przy użyciu samochodów, które znajdują się normalnie w sprzedaży, można poruszać się po istniejących drogach w naszym kraju, z dużą prędkością, mając pewność bezpieczeństwa i regularności... Naszym zadaniem jest zatem nadanie wyścigowi technicznej, społecznej, a dlaczego nie, turystycznej funkcji. Tak o Mille Miglia mówił Giovanni Canestrini w roku 1927.

Długodystansowy wyścig seryjnych samochodów po publicznych drogach. Tak, drogowy wyścig Mille Miglia pochodzi z czasów, w których na sprzedaż danej marki wpływały jej wyścigowe sukcesy!

 

 

Mercedes-Benz w Mille Miglia

Starty srebrnej strzały w 1000 Miglia to nie tylko wspaniałe pojazdy takie jak SSK, 300 SLR, 300 SL Coupé, czy 220 „Ponton” W180. To również wielkie nazwiska. To właśnie tu obok Stirlinga Mossa wymienić trzeba Juana Manuela Fangio, Johna Coopera Fitcha, czy Erwina Bauera.

 

Mille Miglia 1931

Nie mniej niż 151 zespołów zarejestrowało się w wyścigu drogowym. Trasa wiodła z Brescii przez Parmę do Bolonii, stamtąd przez Apeniny do Florencji, a następnie ze Sieny do Rzymu. Droga powrotna z kolei przez Perugię i Maceratę nad Morze Adriatyckie i przez Rimini, Bolonię i Weronę z powrotem do Brescii. Włoskie zespoły miały przewagę pod względem znajomości trasy, a także pod względem zaopatrzenia w części.

Oficjalnie samochód wyścigowy nazywał się wówczas „SSK Model 1931”. Jednak nie był oznaczony jako SSKL („Super-Sport-Kurz-Leicht” – super, sportowy, krótki, lekki) aż do 1932 roku, kiedy to stał się czwartym i ostatnim modelem w legendarnej serii modeli S, zbudowanej w czterech egzemplarzach wyłącznie do wyścigów. Dzięki ogromnemu wysiłkowi zespołu udało się utrzymać samochód wyścigowy, który nie był już najnowocześniejszą konstrukcją. Dzięki zastosowaniu cieńszej ramy i dodaniu licznych otworów wierconych masa własna została zmniejszona o 125 kilogramów. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 7069 cm3 został również gruntownie przerobiony. Po dodaniu sprężarki Roots generował 300 KM, a jego prędkość maksymalna wynosiła 235 km/h. Zaowocowało to niezapomnianym zwycięstwem Rudolfa Caraccioli i Wilhelma Sebastiana, którzy jako pierwszy zespół spoza Włoch wygrali Mille Miglia.

 

Mille Miglia 1955

Stirling Moss i Denis Jenkinson ustanowili niesamowity rekord. W swoim Mercedes-Benz 300 SLR W196 S pokonali słynną trasę wyścigu drogowego w 10 godzin 7 minut i 48 sekund. Ich średnia prędkość wynosiła 157,65 km/h i nie została pobita od tamtej pory. Rekord ten stanowi punkt odniesienia i do dziś zachwyca wielu fanów sportów motorowych, ponieważ został ustanowiony na trasie, która nie jest całkiem zamknięta i prowadzi przez trudne górskie przełęcze.

W tym właśnie roku również John Cooper Fitch i Kurt Gessl wygrali swoją klasę w seryjnej wersji 300 SL W198. Co więcej, zespół ten zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Samochód z numerem 417, czyli odzwierciedleniem godziny ich startu – 4.17 rano, prowadził w stawce seryjnie produkowanych samochodów sportowych z silnikami o pojemności skokowej powyżej 1,3 litra, wyprzedzając dwa inne „Gullwingi”.

 

Koniec ery wyścigów drogowych

1957 był ostatnim rokiem, w którym Mille Miglia odbył się jako wyścig drogowy. Niestety kilka poważnych wypadków na trasie spowodowało, że organizatorzy musieli zaniechać kolejnych edycji.

 

 

Historyczne wydarzenie — dziś wyzwanie dla miłośników motoryzacji

Dziś Mille Miglia to wyścig zabytkowych samochodów na regularność, który odbywa się na legendarnej trasie z Brescii do Rzymu i z powrotem. Zakwalifikowanie się swoim samochodem do startu w tych zmaganiach nie jest wcale łatwe. Pierwszeństwo mają bowiem egzemplarze, które faktycznie ścigały się w oryginalnym wyścigu w latach 1927-1961. Zdobyć taki pojazd nie jest łatwo, przeprowadzić jego renowację jeszcze trudniej, a przygotować go na tak wymagający wyścig to prawdziwe wyzwanie. Ponadto każdy model, który brał udział w oryginalnym Mille Miglia w latach 1927-1957, ma również prawo do udziału w wyścigu.

 

Jak wyglądają współczesne wyścigi?

W dzisiejszych wydarzeniach 1000 Miglia zwykle bierze udział ponad 400 zabytkowych pojazdów, a setki tysięcy widzów śledzi wyścig wzdłuż jego trasy. Jako globalny partner motoryzacyjny, Mercedes-Benz regularnie wspiera to wydarzenie, organizując słynne klasyczne modele oraz zapraszając znanych kierowców wyścigowych.

W tegorocznej edycji 1000 Miglia fabryczny zespół Mercedes-Benz Classic wziął udział w wyścigu aż z dziesięcioma pojazdami. Jednym z najważniejszych wydarzeń jest start ośmiu Mercedesów-Benz 300 SL „Gullwing” W198 w zespole fabrycznym. Sześciu klientów prywatnych skorzystało ze specjalnego pakietu dla klientów Mercedes-Benz Classic wraz ze swoimi sportowymi samochodami z lat 50. 

 

 

Wsparcie techniczne i przygotowanie pojazdów

Pojazdy klientów zostały przygotowane przez ekspertów z Mercedes-Benz Classic Center, a podczas wyścigu zapewnione zostało im wsparcie techniczne.

W wyścigu pojawił się również sportowy czteroosobowy Mercedes-Benz „Super-Sport” W06 z kolekcji pojazdów Mercedes-Benz Classic, zbudowany w 1930 roku i pierwotnie dostarczony maharadży Kaszmiru. 

 

Symboliczne uczestnictwo historycznych modeli

Samochód sportowy słynnej serii S przypomina zwycięstwo Rudolfa Caraccioli w Mille Miglia z 1931 roku, kiedy to startował Mercedesem SSKL. W zespole fabrycznym rywalizował również sedan Mercedes-Benz 220 „Ponton” W180, jako symbol zwycięstwa w swojej klasie podczas Mille Miglia w 1956 roku.

 

Dziedzictwo Mille Miglia

1000 Miglia to wyjątkowy wyścig, który na przestrzeni lat stał się legendą. Historia pełna sukcesów Mercedes-Benz i innych ikon motoryzacji sprawia, że to wydarzenie nadal przyciąga entuzjastów z całego świata. Każda edycja to okazja do podziwiania najlepiej zachowanych i odrestaurowanych pojazdów, które przemierzają malownicze trasy Włoch. Wydarzenie przypomina o złotych latach motoryzacji i dzięki niemu kolejne pokolenia mogą docenić wyjątkowe osiągnięcia inżynieryjne i sportowe, które stały się legendą wśród marek samochodów — z Mercedes-Benz na czele. Współczesne edycje, choć różnią się formą, wciąż celebrują ducha motoryzacyjnych wyzwań i klasycznych samochodów, które piszą kolejne rozdziały tej fascynującej historii.

Powrót do listy artykułów

Polecane wpisy: