Nowy rozdział w historii Mercedesa
Wprowadzenie Klasy C było strategicznym krokiem w kierunku rozwinięcia segmentu kompaktowych aut. Projektanci postawili na nowoczesne silniki, oszczędniejsze rozwiązania technologiczne i większy komfort podróży. Mercedes-Benz W 202 zachował elegancki styl typowy dla marki, ale jednocześnie oferował nowoczesne rozwiązania kompaktowego auta premium.
Mercedes-Benz W 202 — zmiany w klasie C
Po raz pierwszy w historii Klasy C wprowadzono nowoczesne jednostki napędowe wyposażone w technologię czterozaworową, która pozwoliła na zwiększenie mocy silników przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Innowacje w modelu W 202 nie ograniczały się wyłącznie do napędu: zoptymalizowana aerodynamika, ulepszona konstrukcja podwozia oraz bardziej przestronne wnętrze sprawiły, że Klasa C zyskała reputację jednego z najbardziej dopracowanych kompaktowych samochodów w tamtych czasach.
Ponadczasowy i praktyczny design: więcej miejsca we wnętrzu
Z zewnątrz W 202 zachowywał charakterystyczne dla Mercedesa proporcje, łącząc smukłe linie nadwozia z aerodynamiczną sylwetką. W porównaniu do swojego poprzednika model ten był większy i przestronniejszy.
W 202 był odpowiedzią na rosnącą z roku na rok populację Europy Środkowej — tłumaczył prof. Hermann Gaus, szef ogólnego rozwoju pojazdów w tamtym okresie.
Mercedes-Benz postawił na efektywne zagospodarowanie wnętrza, dzięki czemu samochód oferował więcej miejsca dla pasażerów, nie zwiększając znacząco wymiarów zewnętrznych. Przemyślane rozmieszczenie kluczowych podzespołów, takich jak silnik, osie czy skrzynia biegów, pozwoliło na lepsze wykorzystanie przestrzeni. Ponadto, przeniesienie zbiornika paliwa sprawiło, że bagażnik stał się pojemniejszy, a komfort podróżowania wyraźnie wzrósł.
Projekt pierwszej Klasy C miał przypaść do gustu szerokiej publiczności dzięki eleganckiej, estetycznej i ponadczasowej formie — wspominał prof. Peter Pfeiffer, szef zespołu Mercedesa ds. projektowania w latach 1999–2008 — Naturalnie W 202 wpisywał się w styl projektowania marki. Jego sukces pokazał, że ta konsolidacja cech, zaplanowana od początku, była właściwą drogą. Seria 202 stała się sukcesem.
Priorytety: bezpieczeństwo i ochrona bierna
Projektanci modelu Mercedes-Benz W 202 od samego początku kładli ogromny nacisk na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. Samochód miał zapewniać wysoki poziom ochrony zarówno przy zderzeniach czołowych i tylnych, jak i podczas uderzeń bocznych, które często są szczególnie niebezpieczne dla podróżujących.
W celu zwiększenia wytrzymałości konstrukcji, w modelu W 202 zastosowano:
- Jednoczęściową ścianę boczną – skutecznie absorbowała siłę uderzenia.
- Konstrukcję rurową drzwi – dodatkowe wzmocnienie, które zapobiegało deformacji drzwi w razie kolizji.
- Trójwarstwowy słupek B – szeroka i solidna podstawa przy progu bocznym poprawiała stabilność całej karoserii.
- Masywne poprzeczki pod przednimi siedzeniami – przekierowywały siły uderzeniowe do tunelu środkowego i nieuszkodzonej strony pojazdu.
- Sztywniejsze konstrukcyjnie fotele – zaprojektowane tak, by lepiej rozpraszały siły wypadkowe i nie odkształcały się podczas kolizji.
Mercedes-Benz W 202 umocnił reputację marki jako lidera w dziedzinie innowacyjnych technologii bezpieczeństwa, które do dziś pozostają jednym z kluczowych filarów filozofii Mercedesa.
Nowe silniki? Więcej mocy, mniejsze spalanie
Pod maską Mercedesa W 202 znalazły się nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne, które łączyły lepsze osiągi z ekonomicznym spalaniem. W momencie premiery na rynku dostępne były cztery wersje benzynowe oraz trzy Diesle.
Silniki benzynowe:
- C 180 – 122 KM
- C 200 – 136 KM
- C 220 – 150 KM
- C 280 – generował aż 193 KM ze swojego rzędowego sześciocylindrowego silnika
Silniki wysokoprężne:
- C 200 Diesel – 75 KM (model podstawowy)
- C 220 Diesel – 95 KM
- C 250 Diesel – 113 KM
Nowe silniki były przede wszystkim bardziej wydajne. W połączeniu z dalszymi udoskonaleniami technicznymi, takimi jak nowe elektroniczne układy wtryskowe, postęp zaowocował również wyższą mocą znamionową i wyższym momentem obrotowym.
Stabilne zawieszenie dla większego komfortu
Mercedes-Benz W 202 był kolejnym krokiem marki w rozwoju komfortowej i dynamicznej jazdy. Przednia oś otrzymała dwa wahacze, które znacząco poprawiły prowadzenie kół i zmniejszyły negatywny wpływ nierówności na kierownicę. To rozwiązanie zwiększyło stabilność pojazdu, szczególnie podczas dynamicznych manewrów i pokonywania zakrętów. Tylne zawieszenie wielowahaczowe, które sprawdziło się już w modelu Mercedes-Benz 190 W 201 („Baby Benz”), zostało zmodyfikowane i dopracowane w celu zapewnienia jeszcze lepszej przyczepności. Nowością było elastyczne mocowanie przekładni tylnej osi, co dodatkowo zmniejszało hałas i zapewniało płynniejsze przenoszenie mocy na koła.
Zmiany objęły także:
- Nowe ustawienie sprężyn i amortyzatorów, które skuteczniej pochłaniały nierówności nawierzchni.
- Dłuższy rozstaw osi, poprawiający stabilność pojazdu przy wyższych prędkościach.
- Szerszy rozstaw kół, zapewniający lepszą przyczepność i precyzyjniejsze prowadzenie w zakrętach.
Wprowadzenie na rynek Mercedesa W 202 w wersji kombi
Już na etapie projektowania sedana, zarząd ówczesnego Daimler-Benz AG dostrzegł zainteresowanie kompaktowymi, ale przestronnymi modelami i podjął decyzję o stworzeniu wersji kombi wewnętrznie oznaczonej jako S 202.
Debiut modelu w 1996 roku był przełomem — stał się pierwszym autem kombi w klasie kompaktowej! Ten cud przestrzeni błyszczał wieloma praktycznymi zaletami, wśród nich swoim designem.
Samochody muszą fascynować, nie mogą być tylko praktycznym wyborem — mówił prof. Peter Pfeiffer, wyjaśniając filozofię stojącą za modelem W 202 Kombi — Samochody oparte na czystym rozumie zawodzą na rynku.
Modele AMG — sportowy charakter w serii 202
To w tej generacji pojawił się pierwszy w historii pojazd, opracowany wspólnie przez Mercedes-Benz i AMG: Mercedes-Benz C 36 AMG, zaprezentowany jesienią 1993 roku i będący początkowo największym osiągnięciem W 202. Bazował na C 280 w wersji Sport, jednak został gruntownie zmodyfikowany, aby sprostać oczekiwaniom kierowców ceniących osiągi i dynamiczne prowadzenie. AMG zwiększyło średnicę i skok cylindra 2,8-litrowego sześciocylindrowego silnika rzędowego do pojemności 3,6 litra. Specjalne tłoki, zmodyfikowany wał korbowy i wyższy stopień sprężania dały moc 280 KM. W porównaniu z wariantem Sport zawieszenie obniżono o kolejne dziesięć milimetrów. Zmodyfikowany przedni, tylny i boczne fartuchy, a większe koła wizualnie wyróżniały AMG.Design C 36 AMG odzwierciedlał sportową elegancję, pozostając przy tym wiernym ponadczasowej linii Mercedes-Benz Klasy C.
Jak podkreślał prof. Peter Pfeiffer — C 36 AMG naturalnie wpisuje się w ogólny styl projektowania serii.
Model odniósł sukces, bo między jesienią 1993 roku a czerwcem 1997 roku wyprodukowano imponującą liczbę aż 5221 egzemplarzy.
Ewolucja mocy C 43 AMG i C 55 AMG
Pod koniec lat 90. AMG podniosło poprzeczkę jeszcze wyżej, wprowadzając do Klasy C mocniejsze jednostki napędowe.
We wrześniu 1997 roku zadebiutował Mercedes-Benz C 43 AMG, wyposażony już w ośmiocylindrowy silnik o mocy 306 KM. To oznaczało przejście AMG na jeszcze wyższy poziom osiągów, oferując miłośnikom marki połączenie wyrafinowanego prowadzenia i siły V8. Zaledwie rok później, w 1998 roku, pojawił się C 55 AMG, który oferował aż 347 KM, czyniąc go najmocniejszym modelem Klasy C tamtych czasów. AMG nie tylko zwiększyło moc, ale również dostosowało zawieszenie, układ hamulcowy oraz aerodynamikę, co poprawiło przyczepność i stabilność nawet przy wysokich prędkościach.
Mercedes C43 T AMG S202 — wyjątkowa perełka w ofercie Legends Cars
Najbardziej sportowy model C-klasy? To poszukiwany przez miłośników klasycznych samochodów Mercedes-Benz C43 T AMG S202 w uniwersalnym nadwoziu. Rzadki przykład połączenia praktyczności i osiągów, oferujący nie tylko przestronne wnętrze i komfort podróżowania, ale także imponującą moc i dynamikę. Silnik i design są dziełem AMG, a wersja kombi pozwala na niezwykle szybki wyjazd na wakacje z całą rodziną. Ten model to unikat na rynku kolekcjonerskim: między 1997 a 2000 rokiem wyprodukowano mniej niż 800 sztuk.
Dziś Mercedes C43 T AMG S202 dostępny jest w ofercie Legends Cars. To doskonały wybór dla miłośników klasycznych AMG, którzy cenią unikatowość, komfort jazdy, moc, i jakość premium oferowaną przez Mercedes-Benz.
Zobacz ofertę Legends: Mercedes-Benz C43T AMG W202