300 SL Gullwing i Roadster

Mercedes 300 SL (W194) z 1952 roku był pierwszym całkowicie nowym samochodem wyścigowym zaprojektowanym przez Mercedes-Benz po II wojnie światowej. Był także pierwszym pojazdem noszącym oznaczenie SL. Musiał on wykorzystać istniejące już podzespoły takie jak osie, skrzynię biegów i podstawowy silnik, które to elementy zaczerpnięto z reprezentacyjnej limuzyny Mercedes-Benz 300 W186 (Adenauer). Całkowicie nowa była z kolei niezwykle lekka, a jednocześnie bardzo odporna na przeciążenia rama przestrzenna, pokryta elegancko zakrzywioną, opływową karoserią wykonaną ze stopu aluminium i magnezu. Ważąca zaledwie 50 kilogramów innowacyjna rama 300 SL gwarantuje niską wagę połączoną z maksymalną sztywnością. Ponieważ rama przestrzenna sięgała dość wysoko na boki, w W194 nie można było zastosować konwencjonalnych drzwi. Tak właśnie zrodził się pomysł, który wszyscy od pierwszego spojrzenia kojarzą z modelem 300 SL do dziś - drzwi otwierane do góry.

 

21c0331_050_1.jpg

 

Niewiele samochodów w historii motoryzacji ma tak zasłużony status ikony, jak Mercedes 300 SL Gullwing. Nie tylko ze względu na projekt Karla Wilfert’a z Sindelfingen, ale również technikę, osiągi oraz rzadko spotykaną ilość zwycięstw w rajdach i wyścigach.

 

21c0331_054_1.jpg

 

Jednak 300 SL nie trafiłby na drogi, gdyby nie wysiłki importera luksusowych samochodów, Maxa Hoffman’a z USA. To właśnie on przekonał władze koncerny Mercedes-Benz do seryjnej produkcji drogowego wydania Gullwinga. Mercedes produkcję W198 rozpoczął w sierpniu 1954 roku i zakończył po trzech latach z 1374 sztukami na liczniku. Od tego czasu 300 SL stał się jednym z najbardziej pożądanych przez kolekcjonerów samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek zbudowano.

 

21c0331_049.jpg

 

Niewiele osób pamięta, że 300 SL narodził się jako Coupe, a tymczasem rodzinę SL kojarzymy od dekad głównie z roadsterami. W 1957 roku podczas Geneva Motor Show, Mercedes przedstawił nową, ulepszoną wersję modelu 300 SL z odkrytym nadwoziem. Sportowy roadster prowadził się lepiej niż jego “skrzydlaty” brat. Poprzez zastosowanie zmodyfikowanego zawieszenia tylnego zminimalizowano tendencję samochodu do nadsterowności. Ulepszony, sześciocylindrowy silnik otrzymał wałek rozrządu używany w wyścigowych samochodach serii NSL. 

 

21c0331_090_1.jpg

 

300 SL łączy najwyższe techniczne rozwiązania lat 50-tych z przepiękną sylwetką i doskonałymi osiągami. Z hardtopem czy bez, wyglądał równie oszałamiająco i uchodzi za bardziej przyjaznego w codziennym użytku niż Gullwing.

 

Którego z nich motoryzacyjny świat kocha bardziej? Trudno dziś jednoznacznie odpowiedzieć. Niemniej jednak znakomity prekursor dał życie wspaniałej gamie samochodów.

 

21c0331_095_1.jpg

Powrót do listy artykułów

Polecane wpisy: