70 lat sportowych emocji, luksusu i wyjątkowego stylu życia.

Tradycja wyścigowego samochodu sportowego 300 SL (W194) z 1952 roku powraca w nowoczesnej edycji - przybierając formę najnowszego SL w serii 232.

 

21c0331_032_1.jpg

 

12 marca 1952 roku, Mercedes-Benz zaprezentował 300 SL (W194) - samochód, który pozwolił marce wygrać to co najważniejsze: uwagę rynku. Dzięki sukcesom w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Carrera Panamericana, Mille Miglia, czy poczwórnemu zwycięstwu na torze Nürburgring, powstał kultowy „Gullwing” W198.

 

W 1954 roku, w tym samym czasie co „Gullwinga”, marka zaprezentowała Mercedes-Benz 190 SL. Elegancki samochód sportowy z otwartym dachem, który tak jak i starszy brat, wyglądał bardzo sportowo, ale był też pojazdem oferującym pełen komfort, nawet podczas długich podróży z dużą prędkością przelotową.

 

W 1957 roku po „Gullwingu” Coupé pojawił się 300 SL Roadster (W 198). Podobnie jak poprzednik, powstał on z inicjatywy Maxa Hoffmanna i pod względem technicznym w dużej mierze odpowiadał coupé. Jednak Roadster poprzez modyfikację karoserii i jej wzmocnienie stał się o wiele bardziej przyjemny w prowadzeniu. 

 

21c0331_008.jpg

 

W 1963 roku model 230 SL (W113) zastąpił zarówno 300 SL Roadster, jak i 190 SL. Opcjonalny hardtop z wklęsłym dachem wspartym na wąskich filarach przypominał azjatyckie budowle świątynne. To dzięki niemu samochód szybko zyskały przydomek „Pagoda”. W113 imponował sportowym charakterem, komfortem i bezpieczeństwem.

 

Modele SL z serii R 107 zadebiutowały wiosną 1971 roku. Po raz pierwszy w historii Mercedes-Benz SL w modelach 350 i 450 zastosowano ośmiocylindrowe silniki. Seria modeli emanowała elegancją i solidnością. Wyniki testów zderzeniowych tego dwumiejscowego samochodu z otwartym dachem znacznie wyprzedziły swoje czasy. Rynek zakochał się w serii 107 do tego stopnia, że produkowana była przez rekordowe 18 lat.

 

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie, w 1989 roku Mercedes-Benz zaprezentował kolejną generację SL z serii R129. Także tym pojazdem marka trafiła w dziesiątkę: wkrótce zdolności produkcyjne zostały w pełni zarezerwowane. Innowacyjny, bezpieczny, wygodny o ponadczasowym stylu R129 zastąpiony został dopiero w 2001 roku, kiedy zadebiutowała kolejna generacja SL z wewnętrznym kodem R230.

 

21c0331_149_1.jpg

 

Design serii modelowej R230 łączył tradycję z przyszłością za pomocą wyrazistych detali. Udział AMG w tworzeniu wersji sportowych znacznie wzrósł przy produkcji tej generacji SL: prawie jedna trzecia wszystkich R230 posiadała silniki AMG.

 

W styczniu 2012 roku, z okazji 60. urodzin SL, seria modeli R231 została zaprezentowana na North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit. 

 

Mercedes-AMG SL R232 to najnowsza reedycja ikony. Marka zaprezentowała go w 2021 roku. Dzięki klasycznemu, miękkiemu dachowi i sportowemu charakterowi doskonale wpisuje się on w genialną historię modeli SL. Jednocześnie luksusowy Roadster jako samochód 2+2 nadaje się do codziennego użytku i po raz pierwszy przenosi moc na drogę dzięki napędowi na wszystkie koła.

 

Dziś czekając na premierę kolejnej generacji nie możemy oprzeć się wrażeniu, że samochody generacji SL marki Mercedes-Benz, są od 7 dekad najlepsze w swojej klasie. 

 

21c0331_005-2.jpg

 

Zapraszamy Was do lektury. Poznajcie historię wszystkich generacji SL.

Powrót do listy artykułów

Polecane wpisy: