R107 skończył 50 lat!
50 faktów z okazji 50 urodzin.
Czy wiesz, że...?
-
Zastąpił produkowaną przez osiem lat i podbijającą dziś serca fanów Pagodę.
-
R107 to 3 generacja Mercedes-Benz SL.
-
Gdy SL o oznaczeniu R107 wszedł na rynek, otrzymał przezwisko „czołg”.
- Dlaczego? Ze względów bezpieczeństwa przytył o ponad 200 kg w porównaniu z Pagodą.
- Samochód znacząco urósł: SL był o 10 cm dłuższy od poprzednika.
- R107 był też 3 cm szerszy.
-
Do roadstera można było dokupić twardy dach.
-
Początkowo był produkowany wyłącznie z widlastymi ósemkami.
-
350 SL był pierwszym SL marki z silnikiem V8.
-
V8 był efektem przeniesienia z klasy premium z serii W 111 (coupé i kabriolet) oraz z serii W 108/109 (sedan).
-
Od 1974 r. gamę uzupełniła sześciocylindrowa wersja, która bardziej pasowała do realiów rozpoczętego chwilę wcześniej kryzysu paliwowego.
-
Nawet "najsłabsze" odmiany, o mocy niższej niż 200 KM, osiągały 100 km/h w ok. 10 sekund.
-
Topowy SL R107 rozwijał 240 KM i osiągał 100 km/h w nieco ponad siedem sekund.
-
Prędkość maksymalną, jaką rozwijał 350 SL to 212 km/h.
-
450 SL był o 6km/h szybszy.
-
Średnie spalanie roadsterów waha się od 14 do 18 litrów na 100 km.
-
Średnie spalanie Mercedes-Benz SLC 3 generacji waha się między 12,5 i 14,5l.
-
Największym rynkiem zbytu stały się Stany Zjednoczone.
-
Egzemplarze importowane do USA różniły się od wersji europejskich przede wszystkim bardziej miękkimi nastawami zawieszenia, słabszymi jednostkami napędowymi
-
R107 wystąpił w paru hitach kinowych. W „Casino” jeździła nim Sharon Stone, w „Gliniarzu z Beverly Hills” – Eddy Murphy.
-
Samochody z serii 107 były pierwszym modelem, który nosił Skrót „R” dla „roadstera”
-
Z wyjątkiem Klasy G, żaden inny Mercedes-Benz nie był produkowany dłużej (18 lat).
-
Jego następcą został model R129, produkowany w latach 1989-2001.
-
Przednie i tylne zawieszenie oparte było na tym z modeli Strich 8 - Strich-Acht czyli w114 i w115 czyli wyższej klasy średniej
-
Najwyższym modelem serii R 107 był 560 SL ze spektakularnym 5,6-litrowym silnikiem V8.
-
Ten silnik był zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej, Japonii i Australii.
-
R 107 ma nadwozie samonośne.
-
Podłoga wykonana z arkuszy o różnej grubości (określone zachowanie podczas zgniatania).
-
Zbiornik paliwa zainstalowany nad tylną osią, aby chronić go w przypadku kolizji.
-
Przy produkcji zastosowano wysokowytrzymałą stal w słupkach A i ramie przedniej szyby.
-
W modelu zaprezentowano nową, czteroramienną, bezpieczną kierownicę.
-
Zastosowano wyściełane powierzchnie i odkształcalne elementy jako wkład w bezpieczeństwo bierne.
-
Od 1975 roku wszystkie silniki były wyposażone w katalizator spalin.
-
Od marca 1980 ten SL był wyposażony w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania.
-
Od stycznia 1982 roku - w poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów jako dodatkowe zabezpieczenie.
-
W 1985 roku odświeżono paletę silników.
-
W dwóch generacjach było łącznie osiem odmian R107: 280 SL, 300 SL, 350 SL, 450 SL, 380 SL, 420 SL, 500 SL i 560 SL.
-
Po raz pierwszy w historii modeli SL, R107 był dostępny z trzema różnymi silnikami do wyboru.
-
W tym samym roku odświeżono także nadwodzie: wymienione zostały m.in. przedni zderzak, progi, wzory felg aluminiowych.
-
Nowe profile owiewek na słupkach A służyły jako rynny odprowadzające brudną wodę podczas ulewnego deszczu i utrzymywały boczne okna w czystości
-
W 1972 roku wdrożono produkcję SLC.
-
SLC był aż o 36 cm dłuższy od R107.
-
Dzięki czemu w SLC zamontowano 4 pełnowymiarowe fotele.
-
W odświeżonej formie był produkowany do 1989 roku.
-
Wyniki testów zderzeniowych wykazały, że te poprawki dały o 50% większą sztywność w stosunku do Pagody.
-
W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1972 samochód zajął 3. pozycję (za Fiatem 127 i Renault 15/17).
-
Wyprodukowanych zostało w 237287 egzemplarzy obu serii.
-
Otwarcie lub zamknięcie miękkiego dachu zajmowało zaledwie 30 sekund.
-
R107 z poziomymi reflektorami, dużymi kierunkowskazami oraz żebrowanymi światłami tylnymi, kształtuje styl przyszłych samochodów osobowych Mercedes-Benz.
-
Sto siódemka stanowiła odejście raz na zawsze od bezkompromisowo twardego samochodu sportowego.