Historia Mercedes-Benz 500 E - współpraca, która stworzyła legendę
W połowie lat 80. Mercedes-Benz świętował sukcesy, podczas gdy Porsche przechodziło trudniejszy okres finansowy. W efekcie współpracy dwóch marek w tamtym momencie narodził się model 500 E — limuzyna o sportowym zacięciu, która stała się prawdziwym przebojem wśród entuzjastów motoryzacji, de facto pierwsze produkcyjne, czterodrzwiowe Porsche. Inżynierowie Porsche podjęli się wyzwania poprawy osiągów samochodu i nadali mu sportowy charakter, poszerzając nadwozie oraz rozstaw osi. Modyfikacje te były na tyle znaczące, że produkcja musiała odbywać się w fabryce Porsche w Zuffenhausen — nowy samochód nie mieścił się bowiem na linii produkcyjnej Mercedesa!
Ręczny montaż trwał aż 18 dni. W tym czasie karoserie były transportowane do lakierni w Sindelfingen i wracały na końcowy montaż do Porsche. Mercedes-Benz 500 E zadebiutował na Salonie Samochodowym w Paryżu w październiku 1990 roku. To właśnie tutaj Mercedes-Benz prezentuje swój nowy, topowy model z serii 124 wyposażony w potężny silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM.
Cechy szczególne – Mercedes-Benz 500 E w całej okazałości
Bez spojlerów, bez krzyku i agresywnych akcentów. Sportowy wygląd modelu 500 E jest subtelny, a jednak przyciąga spojrzenia. Usportowiona wersja modelu W124 otrzymała ulepszone hamulce oraz zawieszenie, a także jednostkę V8 przeniesioną i zmodyfikowaną wprost z modelu 500 SL.
Delikatnie poszerzone nadwozie, osadzone o 23 mm niżej oraz zmodyfikowany przedni zderzak z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi stanowią wyraźne ukłony w stronę miłośników motoryzacyjnej elegancji. Szczegóły takie jak bardziej wyraziste łuki nadkoli wychwyci jedyne wprawne oko.
Topowy model z serii 124 wyposażony w 5-litrowy silnik V8 o mocy 326 KM rozpędza się do prędkości 250 km/h i osiąga pierwszą setkę — 100 km/h — w zaledwie 6,1 sekundy. Połączenie mechanicznych i wizualnych ulepszeń, które wprowadziło Porsche, uczyniło z modelu 500 E motoryzacyjną legendę, ikonę klasycznych Mercedesów.
Mercedes-Benz 500 E (W124) z oferty Legends Duda-Cars:
Silnik V8 i udoskonalenia techniczne
Mercedes-Benz 500 E napędzany jest zaawansowanym silnikiem V8 M 119, który po raz pierwszy pojawił się w modelu 500 SL z serii R129. Zaawansowana konstrukcja, oznaczona wewnętrznie jako M 119 została wyposażona w cztery zawory na cylinder i pojemność skokową 4973 cm³. Różnił się od silników 500 SL systemem Bosch LH-Jetronic, elektronicznie sterowanym układem wtrysku, który zapewniał jeszcze większą precyzję i efektywność działania. Kolektor dolotowy i czujnik przepływu powietrza został tutaj zastosowany po raz pierwszy w modelu Mercedes-Benz. Blok silnika był nieco niższy i miał teraz taką samą wysokość jak wersja 4,2-litrowa M 119.
Ponadto przeniesienie akumulatora do bagażnika pozwoliło zoptymalizować rozkład masy pojazdu, co z kolei wpłynęło na lepsze właściwości jezdne i stabilność przy dużych prędkościach. Układ hamulcowy z serii R129 zapewniał bezpieczeństwo nawet przy ekstremalnych osiągach, a system kontroli trakcji ASR, montowany standardowo, zapobiegał poślizgom, co znacząco zwiększało komfort jazdy.
Wnętrze samochodu — klasyka w najlepszym stylu
Wnętrze klasycznego Mercedes-Benz 500 E jest równie ekskluzywne, co jego mechanika. W Legends Duda-Cars dbamy o przywracanie luksusu oryginalnym detalom, takim jak chromowane, drewniane i skórzane wykończenia. Klienci mogą wybrać między odnowieniem wnętrza zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami a jego personalizacją, co pozwala dostosować pojazd do indywidualnego stylu właściciela.
Każdy element przechodzi rygorystyczne testy jakości, zanim zostanie ponownie zamontowany, dzięki czemu wnętrze odzyskuje pierwotny blask i elegancję, jakiej oczekuje się od klasyka marki Mercedes-Benz. Dbamy o to, aby każdy detal wnętrza podkreślał wyjątkowy charakter pojazdu i satysfakcjonował nawet najbardziej wymagających miłośników motoryzacji.
Mercedes-Benz 500 E w ocenach prasy i opiniach ekspertów
Już w latach 90. model 500 E zbierał doskonałe recenzje w prasie motoryzacyjnej. Magazyn branżowy „Auto motor und sport” w numerze 15/1990 roku pisał o 500 E: „To sedan, który łączy komfort z szybkością — zwinny jak sportowy samochód, a jednocześnie niesamowicie wygodny. Podwozie pochłania nierówności dróg z łatwością, której można oczekiwać od Mercedesa. Nawet najbardziej wymagający klienci nie będą mieli powodu do narzekań” .
W 1992 roku „Road & Track” opisywał model 500 E jako „Wspaniały, wysokowydajny sedan, który jest mocno osadzony w naturze. Wygląda dobrze (nisko zawieszony, onieśmielający, ale nie efekciarski, jak AMG Hammer czy Mercedes 600 SEL). Brzmi świetnie (nic nie pobije grzmotu dużego silnika V8). Jeździ grzesznie szybko jak na czterodrzwiowy samochód rodzinny (155 mil na godzinę, elektronicznie ograniczony). Ma wszystko, czego można się spodziewać po Mercedesie. I kilka rzeczy, których się nie spodziewasz. Przede wszystkim mnóstwo koni mechanicznych…”
Najwyższa klasa i unikalność
Mercedes-Benz 500 E W124 to prawdziwy wilk w owczej skórze — doskonały przykład eleganckiego klasyka, który łączy luksus z niezrównaną mocą. Porsche stworzyło dla Mercedesa czystej krwi „sleepera”. Auto, które na pierwszy rzut oka nie zdradza drzemiącej w nim siły ukrytej pod maską. Ręczny montaż w fabryce Porsche Rossle-Bau w Zuffenhausen (po raz pierwszy od zakończenia produkcji W111 w 1971 roku!) tylko podkreśla wyjątkowy charakter tego pojazdu, który zdobył uznanie nawet wśród takich postaci jak Michael Schumacher, Niki Lauda czy Rowan Atkinson — jednych z pierwszych nabywców modelu 500 E.
Do kwietnia 1995 roku wyprodukowano jedynie 10 479 egzemplarzy tej potężnej limuzyny, co czyni ją niezwykle rzadką i pożądaną przez kolekcjonerów. W statystykach produkcji model 500 E jest uwzględniony razem z modelem E 500, jak nazywano najwyższy model serii 124 od czerwca 1993 roku, oraz z modelem E 60 AMG, który został wprowadzony na rynek w 1993 roku.
W Legends Duda-Cars oferujemy kompleksową renowację Mercedes-Benz 500 E, pozwalając właścicielom cieszyć się jego klasą i prestiżem na nowo. Każdy aspekt renowacji, od mechaniki po wnętrze, wykonujemy z najwyższą dbałością, by przywrócić dawną świetność i unikalność.