Mercedes-Benz W109 - koncepcja nabiera kształtów
To zdanie stało się motorem napędowym ambitnego Waxenbergera, który od razu przystąpił do działania. Po odrzuceniu wielu wariantów rozwiązania patowej sytuacji, w głowie zdolnego inżyniera pojawiła się koncepcja, użycia silnika m100 6.3 V8 z modelu W100 i zamontowania go w „mniejszym ‘’ sedanie. Waxenberger wszystkie prace projektowe, szkice oraz wyliczenia utrzymywał w tajemnicy przed resztą załogi.
Do projektu, który miał wkrótce stać się autem Mercedes-Benz W109, wykorzystał nadwozie W111 Coupe 250 SE, które było dostępne na terenie fabryki. Komora silnika w tym modelu była zbliżona do wymiarów komory w limuzynie. Zgodnie ze swoimi planami, po modyfikacji układu kierowniczego oraz układu dolotowego i wydechowego zamontował silnik – łącząc go początkowo z manualną skrzynią biegów, pochodzącą z modeli dostawczych.
Całość tego cichego projektu finansował ze specjalnego funduszu dla klientów VIP, którym kierował ówczesny szef mediów Mercedes-Benz.
Pierwsza jazda i początek dłuższej przygody
W jeden z piątkowych wieczorów w 1967 roku, Waxenebrger, korzystając z nieobecności współpracowników, postanowił zrobić jazdę próbną. Po udanym teście, myśląc, że został, niezauważony schował auto do jednego z garaży fabrycznych. Mylił się!
Następnego dnia, w sobotni poranek, obudził go telefon szefa, Rudolfa Uhlenhauta. Zapytany czy coś wie o głośnym V8, które w piątkowy wieczór brylowało na terenie fabryki – musiał się przyznać. Nie pozostało mu nic innego, jak wyjaśnić motywy, którymi się kierował.
Uhlenahut rozkazał, by samochód był gotowy w niedzielę rano, tak byt mógł go osobiście przetestować. Waxenebrger obawiając się, że projekt nie jest wystarczająco dopracowany, powierzył zaufanemu mechanikowi wmontowanie przedniego układu hamulcowego. Potem uruchomił auto, poprawił ostatnie niedoskonałości i dopiero wtedy udostępnił auto do testu.
Trzy dni później Uhlenahaut został zaproszony na jazdę testową. Momentalnie zachwycił się nową konstrukcją, jednak zlecił, by wykonano kilka modyfikacji polepszających komfort oraz modyfikacje zawieszenia. Całość prac miała zostać wykonana w dwa tygodnie, tak by móc przedstawić projekt Zarządowi. Pomysł wdrożenia 300 SEL 6.3 został zaakceptowany przez władze marki. Zespół zdolnego inżyniera przygotował dwa egzemplarze na targi w 1968 roku w Genewie, gdzie model miał swoją premierę. Finalnie 300 SEL 6.3, która była produkowana w latach 1968 – 1972 znalazła 6526 odbiorców i doczekała się legendarnej wersji wyścigowej z silnikiem o pojemności 6.8 litra i o wdzięcznym przydomku “Czerwona Świnia”.
Od przeszłości aż do dziś
Wracając do teraźniejszości... Jest piątek, ale już w styczniu 2022 roku. 55 lat po piątkowym wieczorze, podczas którego Waxenberger testował po razy pierwszy W109 6.3.
Otrzymałem wtedy telefon od telefon podwykonawcy, który powiedział, że znalazł w Nowym Yorku egzemplarz W109 6.3. Z doskonała historią, w oryginalnym stanie, od rodziny pierwszego właściciela – znanego w USA poety. Po chwili zastanowienia, wszak dzisiaj Klientów najbardziej interesują młodsze modele, a nie klasyka taka jak Mercedes-Benz W109, postanowiliśmy spytać o więcej informacji. Następnego dnia dostaliśmy szereg skanów dokumentów, zdjęć oraz filmów przedstawiających samochód. Na ekranie ukazał się Mercedes-Benz w doskonałej konfiguracji Dark Blue (904) z błękitnym wnętrzem w oryginalnym stanie zachowania, z książkami serwisowymi, instrukcjami, kompletem kluczy i masą artefaktów związanych z tym egzemplarzem. Zapadał szybka decyzja: zakup, organizacja transportu i ... oczekiwanie.
Legendarny Mercedes w Polsce
W końcu (po ponad 6 tygodniach!) zadzwonił telefon z firmy transportowej: za godzinę jesteśmy w Golęczewie, w Legends Duda Cars.
Pomimo wielu transakcji zakupowych, które na w firmie podejmujemy – zawsze towarzyszą nam te same emocje – podniecenie i ekscytacja. Tym razem były jednak znacznie silniejsze! Szczególnie gdy naszym oczom ukazała się niesamowicie elegancka limuzyna w doskonałym stanie, która odpaliła za pierwszym razem. Po otwarciu bagażnika ujrzeliśmy mnóstwo zapisków, wspomnień o podróżach tym autem oraz komplet nowych części zamiennych w starych, oryginalnych opakowaniach! Gdy emocje opadły przystąpiliśmy do oceny technicznej auta.
Mercedes-Benz W109 – powrót do dawnego blasku
Z wypiekami na twarzy czekaliśmy na wyrok mechanika, który badał i opisywał stan pojazdu. Szczęśliwie okazało się, że technicznie Mercedes-Benz W109 jest bez zarzutu. Wymaga tylko standardowego zestawu startowego dla auta w tym wieku, czyli wymiany świec, kabli zapłonowych, serwisu olejowego, korekty ustawień oraz regeneracji pompy wtryskowej. Dodatkowo zleciliśmy naprawę układu hamulcowego, serwis układu klimatyzacji, regenerację elementów układu pneumatycznego zawieszenia.
Po wnikliwej kontroli powłoki lakierniczej podjęliśmy odważną decyzję, by nałożyć nowy lakier oraz przy okazji usunięcia starej powłoki skontrolować stan blacharski pojazdu. Wnętrze tego auta Mercedes-Benz W109 było idealnie zachowane i nie wymagało żadnych zabiegów, poza czyszczeniem. Drewniane dekory, liczne w modelu W109, prezentowały się doskonale, a skórzana tapicerka nie nosiła śladów większego zużycia. I nadal miała cudowny zapach.
Po dwunastu tygodniach nasz Mercedes-Benz W109 był gotowy do pierwszej jazdy. Pierwsze wrażenia? Niesamowity, elegancki pomruk 250-konnej V8 oraz lekkość, z jaką samochód nabiera prędkości. Przyspieszenie poniżej siedmiu sekund do 100km/h oraz prędkość maksymalna powyżej 200 km/h robią wrażenie do dziś. Komfort i pewność prowadzenia, dzięki zastosowaniu pneumatycznego zawieszenia jest wprost wyborna. Mam wrażenie, że zastosowany silnik o pojemności 6332 cm3, nigdy się nie męczy i ma odpowiedni zapas mocy w każdym zakresie.
Mercedes-Benz W109 – niepowtarzalny samochód
Na koniec naszej historii z modelem 300 SEL 6.3 jesteśmy w stanie stwierdzić, że jeśli chodzi o komfort i wrażenia z jazdy, niczym nie ustępuje nowszym konstrukcjom.
Dlatego w ofercie Legends Duda-Cars oferujemy auta z bardzo szerokiej oferty z wielu dekad, począwszy od lat 60. XX wieku do pierwszej dekady XXI. Pełna oferta dostępna jest na stronie legendscars.pl/oferta/. Po zapoznaniu się z katalogiem zapraszamy do salonu w podpoznańskim Golęczewie, gdzie z przyjemnością odpowiemy na każde pytanie związane z interesującym Cię modelem.
Pomimo iż Mercedes-Benz W109 nie należy do najtańszych w utrzymaniu (a wiele rozwiązań technicznych jest wymagających nawet dla zdolnego mechanika), warto rozważyć posiadanie auta, które jest legendą motoryzacji. Można śmiało stwierdzić, że stał się on protoplastą wyjątkowych limuzyn z potężnych jednostkami napędowym, które Mercedes kultywuje do dziś w modelach z rodziny AMG.