Modele kolekcjonerskie samochodów, to pewnego rodzaju dzieła sztuki – niepowtarzalne i wywołujące ogromne emocje.
Samochody te cechują się niezwykłą rzadkością i niepowtarzalną jakością. W pierwszej połowie 2019 roku obrót ze sprzedaży klasycznych modeli wzrósł o 6,8%. Ilość oferowanych samochodów na rynku natomiast spadła. Oznacza to, że więcej nabywców chciało zakupić mniejszą ilość pojazdów, co zaskutkowało wzrostem cen. Przyglądając się dokładniej, rynek samochodów, których cena wynosiła powyżej 1 mln euro zanotował wzrost w 2019 roku po jego spowolnieniu w 2018 roku. Również w segmencie samochodów, których wartość wynosi między 100 tys. euro a 1 mln euro zanotowano wzrost na rynku po słabszym 2018 roku. Natomiast na rynku samochodów, których cena wynosi mniej niż 100 tys. euro w obu lata był on dosyć stabilny.
Rynek samochodów klasycznych między 2017 - 2018 rokiem.
Jak można było przewidzieć rynek klasyków zdominowały Stany Zjednoczone, gdzie znajdowało się około 6 – 7 mln modeli kolekcjonerskich. Zanotował on wzrost obrotu z 557 mln euro w 2017 roku do 732 mln euro w 2018 roku. Następna w kolejności, jeżeli chodzi o wielkość rynku jest Wielka Brytania, w której obrót w danych latach spadł z 182 mln euro na 177 mln euro. Zaraz po niej jest Europa, w której jest około 4,8 mln samochodów rozłożonych na:
- Niemcy (1.5 mln),
- Francję (1.1 mln),
- Hiszpanię ( 400 tys.).
W pozostałych krajach w sumie znajduje się około 800 tys. samochodów. Co niezwykłe, rynek europejski niemalże potroił obrót i z 52 mln euro w 2017 roku osiągnął wynik 170 mln euro w 2018 roku.
W 2019 roku cały globalny rynek samochodów kolekcjonerskich był wart około 18 – 20 miliardów euro.
W ostatnich latach zauważono spadek zainteresowania samochodami wyprodukowanymi między 1946 – 1964 rokiem na rzecz samochodów, które zostały wyprodukowane po 1998 roku w limitowanych ilościach takich jak:
- Mercedes-Benz G 65 AMG Final Edition, który został wyprodukowane w liczbie 65 sztuk,
- Mercedes-AMG SL65 Anniversary Edition.
Samochody z tego okresu czasu zanotowały wzrost udziału w rynku z 3% do 20%.
Najbardziej pożądane marki 2008 r. vs 2018 r.
- W 2008 roku:
- Niepodważalnym liderem była oczywiście marka Ferrari, której łączna sprzedaż samochodów wynosiła 12.16 mln euro.
- Na drugiej pozycji znalazło się Bugatti, którego liczba sprzedanych aut była warta 6.10 mln euro.
2. W 2018 roku
- Ferrari osiągnęło oszałamiający wyniki, jakim było 133.82 mln euro.
- Drugie miejsce zajęło Porsche ze skromnym wynikiem wynoszącym 46.74 mln euro.
- Na następnych pozycjach znalazły się Aston Martin, Maserati i Ford kosztem Jaguara, Bentley ‘a czy Chevroleta.
Najdroższym samochodem sprzedanym w 2008 roku było Ferrari 250GT z 1961 roku, które należał do James Coburn’ a i zostało sprzedane za 7.040.000 euro. W 2018 roku natomiast najwyższą cenę osiągnęło Ferrari 250 GTO z 1962 roku i zostało sprzedane za 40.909.486 euro.
Jednym z modeli, na które warto zwrócić szczególna uwagę jest Mercedes-Benz 230SL Roadster, który był produkowany od 1963 do 1966 roku. To samochód, który jest najmocniej zaawansowanym modelem technicznie i jednocześnie jest najbardziej sportową odmianą Pagody.